القائمة الرئيسية

الصفحات

قصة البيت الجديد الجزء الأول


 
"قصة البيت الجديد"      

~.~.~.~.~.~.~.~.~.~ 

تأليف \ نورهان عبد الرحمن

~.~.~.~.~.~.~.~.~.~ 

الجزء الأول

~.~.~.~.~.~.~.~.~.~ 


وفى ثانيه واحدة الباب اتقفل عليا والدنيا ضلمت فضلت أصرخ أصرخ وأخويا 
اللى فضل يهبد ع الباب وانا حسيت انى منزلتش البدرون لا أنا حسيت انى فى عالم واسع وفجاءه النور بقي يطفى ويولع واحس بخيال حواليا خيال لناس كتير بس مش قادرة اشوف ملامحهم بس انا السبب ماكنش ينفع انى احاول اقتحم العالم دا بس ال اللى كان بيحل تعبنى 

فـــــــــلاش بــــــــــــــاك 

انا اسمى ليلى وليا اخ واخت اختى متجوزة وعايشه فى انجلترا 
واخويا فى ثانيه جامعه وانا فى ثالثه ثانوى انا واخويا مجتهدين ف الدراسه اوى وبنحب نذاكر  مع بعض طول مااحنا قاعدين وقريبين لبعض جدآ ع طول نحكى لبعض كل حاجه واى  حاجه بتحصلنا ولدى شغله فى كل محافظة شويه ولان دا بيحصل فا كل مكان بيروحه بياخد فى بيت وبنعقد فى 
البيت الجديد بس دا لما بيكون فى اجازه لكن لو فى الدراسه احنا بنفضل فى بيتنا واخيرآ خلصنا امتحاناتنا انا واخويا وروحنا مع بابا بيت فى النمسا كان بيت شكله غريب اوى بس كان تمنه ممتاز وكمان كان فى وسط الغابات فى هدوء تام بعد ماوضبنا هدومنا فى الدولاب كلنا ونمنا نوم عميق انا ن النوع اللى نومى خفيف جدآ اى حاجه بتحينى 
المهم كنت نايمه وحسيت الغطا بيتشال من عليا شديته واتغطيت وروحت فى النوم ولكن شويه واحس ان الغطا بيتشال من عليا قمت اتعدلت ع السرير وبصيت حواليا ولكن الضلمه  مخلايانى مش شايفه حاجه ولعت الابجورة وبيت حواليا مفيش حد محطتش فى دماغى ولكنى كنت جعانه جدآ نزلت ع المطبخ اكل حاجه لقيت أخويا احى بيتفرج ع التليفزيون 
ليلى : ايه دا ايه اللى محيك 
لؤى : نفس اللى محيكى ياطفسه 
ليلى : ماانت عارف انا من التعب السفر وتوضيب الهدوم نمت ومكالتش 
لؤى : طب تعالى اقعدى 
قعدت ليلى مع أخوها وفضلوا يأكلوا ويتفرجوا ع التليفزيون وفجاءه سمعوا
صوت صراخ جاى من الحمام اللى تحت جريوا هما الاتنين ع الحمام ولكن مالقوش حاجه ولكن ليلى لمحت نقطة دم ع الحوض
ليلى : ايه دا يا لؤى 
لؤى : مش عارف يمكن لون 
ليلى : لا دا دم 
لؤى : عرفتى منين انه دم 
ليلى : لان مفيش لون هيبقى كدا 
لؤى : هتلاقى بابا وهو بيحلق اتعور يلا متحطيش فى دماغك 
وطلعوا الاتنين ع اوضاهم ولكن التفكير كان فى دماغ ليلى جدآ 
خصوصآ انها طول عمرها بتحب الرعب وبتتفرج ع افلام رعب 
وبتفضل تفكر وهى فى الحمام فى الجن والقرين وعندها حب استطلاع غير طبيعى 
وبعد تفكير كبير راحت فى نوم عميق ولكن الاحلام ابتدت تدخلها فى عالم كبير عالم مفيهوش ناس فى حاجات غريبه بواقى لحوم بشر حاجات تتعب 
وصحيت من النوم وهى مخضوضه لقيت ع صوت الهواء بيخبط فى الشباك 
قامت من نومها فتحت الشباك لتتفاجئ برياح ومطر شديد فضلت تتأمل فى الغابه اللى هى عايشه فى وسطها وتقول لنفسها شكلها مخيف اوى ع قد جمال الطبيعه بس مخيفه 
لؤى : بخ بتعملى ايه ياازعه 
ليلى : صوتت ليه كدا يالؤى خضتنى 
لؤى : ايه دا من امتى وانتى قلبك خفيف كدا 
ليلى : لا عادى بس معرفش البيت دا مش مريحنى خالص 
لؤى : ليه يابنت البيت حلو وانا محضرلك مفجاءه 
ليلى : ايه 
لؤى : خرجت الصبح واشتريتالك كل حاجه بتحبيها وجبتلنا كام فيلم رعب بقى مقولكيش خيال 
ليلى : بجد فين طيب 
لؤى : لا ياحلوة لما بابا وماما يناموا بليل فى السهرة يلا دلوقتى عشان نفطر 
وخدها ونزل ولن مايعرفوش اكبر غلط اللى هما بيعملوه ونتيجته 

وينتهى الجزء الاول أنتظرونى فى الجزء الثانى من قصة البيت الجديد 


"قصة البيت الجديد"      

~.~.~.~.~.~.~.~.~.~ 

تأليف \ نورهان عبد الرحمن

~.~.~.~.~.~.~.~.~.~ 

الجزء الأول

~.~.~.~.~.~.~.~.~.~ 

 

تعليقات